De relaties bij Affiliate Marketing

0
967

In de basis bestaat Affiliate Marketing uit relaties waarbij 3 partijen van belang zijn:

  • Adverteerders
  • Publisher (affiliate)
  • Consument

Adverteerders

In de wereld van affiliate marketing zijn er ontelbaar veel bedrijven die affiliate marketing inzetten bij het promoten van hun producten of diensten. Enkele voorbeelden van branches waarin adverteerders te vinden zijn: verkoop van elektronica, vliegtickets, kleding of auto-onderdelen, maar ook voor dienstverleners als verzekeringsmaatschappijen en hypotheekverstrekkers is affiliate marketing een belangrijk kanaal. Het belangrijkste om te onthouden is dat je een adverteerder bent als je klaar bent om andere mensen te betalen om jou te helpen bij het verkopen en promoten van jouw producten of diensten.

Publishers

Een publisher is een persoon of bedrijf dat een het product of de dienst van een adverteerder promoot in ruil voor het verdienen van een commissie. Publishers melden zich aan voor een affiliate programma en kunnen na goedkeuring de producten of diensten van de adverteerder promoten. De adverteerder biedt hiervoor een vergoeding en geeft toegang tot bijv. advertenties, banners en tekstlinks die de publisher kan gebruiken. Vaak zal een adverteerder ook bereid zijn extra content te leveren wanneer je als publisher bijvoorbeeld een actie wilt doen.

Consument

Het laatste onderdeel dat de driehoek tussen affiliates voltooit, is voor de consument. De consument is degene die uiteindelijk de advertentie ziet en een actie maakt (door te klikken op een link of door het indienen van informatie via een formulier). Via de website van de publisher komt de consument uit op de site van de adverteerder. Is de actie succesvol afgerond, dan is er een conversie gemaakt en levert dit voor de publisher inkomsten op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER