Afkortingen
CPA staat voor Cost per Action. Cost per Action staat voor de kosten van een bepaalde actie die door een bezoeker wordt uitgevoerd. De term komt veel voor binnen affiliate marketing, maar ook bij andere vormen van online marketing. Deze actie is bijna altijd een vorm van conversie. Een bezoeker bestelt een product of toont interesse in een product. Dit wordt ook wel cost per sale (CPS) of cost per lead (CPL) genoemd. Er wordt ook wel eens gesproken over cost per acquisition.
CPC, ook bekend als Cost per Click, is een betalingsmodel voor online advertenties. Dit is misschien wel de meest bekende vorm van betaling voor online adverteren en is gebaseerd op kliks. Elke keer dat er op de advertentie wordt geklikt, zal er een bedrag worden betaald door de adverteerder.
CPL, ook bekend als Cost per Lead, is een betalingsmodel voor online advertenties per lead. Een lead kan een e-mailadres zijn, een aangevraagde offerte, of een ingevuld contactformulier. In dit geval is er nog geen daadwerkelijke aankoop gedaan, maar is een potentiële klant op zoek naar meer informatie over een product of dienst.
CPM staat voor Cost per Mille en wordt gebruikt om de kosten te berekenen bij het plannen van mediareclame. De term wordt gebruikt voor reclame via verschillende media. CPM staat voor de prijs per 1000 vertoningen of weergaven. Dit is de prijs die de adverteerder wil betalen om zijn advertentie 1000 keer te laten zien aan potentiële klanten.
PPC is een vorm van adverteren waarbij de adverteerder betaalt per klik. PPC staat voor Pay Per Click. Bij PPC betaal je voor elke bezoeker die op je advertentie klikt.
Een goed voorbeeld is Google Ads; dit zijn de advertenties die je ziet boven de gratis zoekresultaten in Google. Ook hier betalen adverteerders vaak per klik.
Return On Investment (ROI) geeft het rendement op de investering aan. Als de investering verlies oplevert, is de return on investment een negatief getal. Het berekenen van de ROI geeft inzicht in hoe bepaalde marketingkanalen en marketingactiviteiten bijdragen aan het algehele succes.
Als je een ROI wilt berekenen kun je de volgende formule gebruiken:
ROI = inkomsten – (marketing)uitgaven / (marketing)uitgaven